la Repubblica (ziar)

De la Wikipedia, enciclopedia liberă.
Salt la navigare Salt la căutare
Republica
Siglă
Stat Italia Italia
Limbă Italiană
Periodicitate zilnic
Tip presa nationala
Format Berlin cu 6 coloane
Fondator Eugenio Scalfari
fundație 14 ianuarie 1976
Inserturi și atașamente
Site Via Cristoforo Colombo, 90 - Roma
editor Grupul Editura GEDI
Circulaţie 241 115 [2] (decembrie 2019)
Circulația hârtiei 149 201 [2] (decembrie 2019)
Diseminare digitală 47 707 [2] (decembrie 2019)
Director Maurizio Molinari
Director adjunct Dario Cresto-Dina, Carlo Bonini, Gianluca Di Feo, Angelo Rinaldi [3] și Stefania Aloia [4]
ISSN 0390-1076 ( WC · ACNP )
Distribuție
hârtie
Ediție pe hârtie singur exemplar /
abonament
multimedia
Ediție digitală prin abonament
canal TV http://video.repubblica.it/
Tablet PC prin abonament
Smartphone http://m.repubblica.it/
Site-ul web www.repubblica.it și newspaper.repubblica.it

la Repubblica este un ziar italian , cu sediul la Roma , aparținând GEDI Gruppo Editoriale care face parte din grupul Exor .

Este al doilea cotidian din Italia după tiraj total (tipărit plus digital) [2] și după cantitatea de cititori, după Corriere della Sera [5] .

Istorie

fundație

Ziarul s-a născut din inițiativa lui Eugenio Scalfari , fost redactor al săptămânalului L'Espresso [6] . Numele este ales în omagiu pentru micul ziar portughez care în 1974 a dat glas „ revoluției garoafelor ”. Scalfari cheamă cu el câțiva colegi de încredere: Gianni Rocca , redactor-șef central, apoi director administrativ Amedeo Massari , Giorgio Bocca , Sandro Viola , Mario Pirani , Rosellina Balbi , Miriam Mafai , Barbara Spinelli , Natalia Aspesi , Corrado Augias , Enzo Golino , Edgardo Bartoli , Fausto De Luca , Paolo Filo della Torre , Enzo Forcella , Orazio Gavioli , Giuseppe Turani [7] . Andrea Barbato trebuia, de asemenea, să facă parte din grupul inițial cu rolul de director adjunct, dar jurnalistul pleacă în ajunul primului număr, fiind chemat să gestioneze TG2 post- reformă . Desene animate satirice sunt încredințate creionului lui Giorgio Forattini . Redacția ocupă doar patru camere, în via Po 12 din Roma , care găzduiește și Espresso .

De la început până la afirmare (1976-1986)

Noul ziar al lui Eugenio Scalfari alege să se plaseze în zona stângii laice și reformiste . În stânga sa, cele mai citite ziare din Italia la mijlocul anilor 1970 sunt Unità și Paese Sera [8] . Inițial, Republica nu intenționează să se ciocnească frontal cu ei, ci să se diferențieze. De fapt, vrea să fie văzut ca un „al doilea ziar”: un ziar aprofundat, pentru un public care a citit deja evenimentele zilei în altă parte.

la Repubblica debutează pe chioșcurile de ziare miercuri, 14 ianuarie 1976. Este prezentată publicului cu un format Berlin , mai mic decât cele adoptate în mod obișnuit la acea vreme de alte ziare naționale: șase coloane în loc de cele nouă tradiționale; este format din 20 de pagini și este publicat de marți până duminică. În locul celei de- a treia pagini tradiționale, cultura este plasată în centru.

Când s-a născut ziarul, aspectul paginii nu este încă complet definit; după numeroase așezări, grila atinge un set standard. Pagina, care inițial conținea doar texte și titluri, a început să fie animată prin adăugarea de ilustrații, fotografii și desene. Graficianul, Franco Bevilacqua, inventează blocurile prefigurate: articolul din Republica este alcătuit din text și fotografii împreună [9] .

În primii doi ani de viață, ziarul își creează propriul public, legănându-se între stânga extraparlamentară și cea reformistă [10] . Scalfari înțelege noutatea reprezentată de mișcarea de tineret din universități ; Republica îl angajează și îl urmărește îndeaproape. Punctul forte al ziarului sunt comentariile, întotdeauna incisive și aliniate: chiar știrile au o înclinație politică. Giampaolo Pansa , care vine de la Corriere della Sera , se alătură rândurilor de colaboratori în rolul de trimis special la Milano. Sediul Repubblica ocupă un etaj al unei clădiri din Piazza Indipendenza deținută de familia Amodei, editor al Corriere dello Sport - Stadio , care își are sediul și redacția în aceeași clădire.

Republica și răpirea lui Aldo Moro
Aldo Moro3.jpg

La 16 martie 1978, președintele DC Aldo Moro este răpit de Brigăzile Roșii . După o lună de închisoare, brigăzile l-au fotografiat pe 19 aprilie pe omul de stat ținând un exemplar al unui ziar, ca dovadă că liderul creștin-democrat este încă în viață [11] ; ziarul în cauză este tocmai Republica , a cărui marcă încă imatură primește în mod neașteptat o notorietate imediată [12] .

1978 este anul punctului de cotitură. La început, vânzarea medie era de 114.000 de exemplare. În martie, Italia a fost șocată de răpirea lui Aldo Moro , președintele creștin-democraților , de către Brigăzile Roșii : în cele cincizeci și cinci de zile de răpire , ziarul Scalfari a susținut necondiționat linia fermității împotriva cererilor Brigăzilor Roșii , în timp ce îl urmărește cu atenție, critică în mod clar alegerea „tratativistă” a lui Bettino Craxi a PSI [10] . Linia de opoziție față de secretarul socialist, care va fi leitmotivul ziarului în următorii zece ani, a fost deja trasată. În același an apare inserția Satyricon : este prima inserție dintr-un ziar italian dedicat în întregime satirei [13] . La sfârșitul anului 1978, Republica a ajuns la 140.000 de exemplare.

În 1979, cu un tiraj mediu de 180.000 de exemplare, ziarul a atins un buget echilibrat . Foliația crește de la 20 de pagini la 24. Ziarul decide, pentru prima dată, să acopere evenimente sportive ; Gianni Brera este chemat să conducă redacția specială. Între 1979 și 1980 apare coloana de desen Tutti da Fulvia Sabato sera , de Pericoli și Pirella. Tot în 1980, terorismul a lovit îndeaproape Republica : pe 7 mai, reporterul Guido Passalacqua a fost pus pe picioare de același grup care la ucis pe Walter Tobagi pe 28.

În 1981, un scandal mătură cel mai bine vândut ziar național, Corriere della Sera, care se dovedește a fi controlat eficient , atât din punct de vedere financiar, cât și din punct de vedere editorial, din loggia P2 . Acest lucru permite Republicii să crească numărul de cititori și să smulgă câteva semnături de prestigiu din ziarul concurent, inclusiv cele ale lui Enzo Biagi și Alberto Ronchey . Scalfari vede oportunitatea de a-și aduce ziarul la vârf și lansează noi inițiative pentru extinderea bazinului său de captare; printre altele, aduce foliația la 40 de pagini, pentru a oferi mai mult spațiu diferitelor știri, emisiuni și sporturi. Publicarea sa devine un „ziar omnibus”, adică un ziar pentru toate tipurile de cititori.

În ceea ce privește linia politică, ziarul continuă să sprijine stânga reformistă; În schimb, condițiile confruntării cu partidele de guvernământ se schimbă: pe de o parte rămâne opoziția față de Craxi, în timp ce există o deschidere mai mare față de Ciriaco De Mita , principalul exponent al stângii creștin-democratice [14] . Rezultatele nu au întârziat să apară: în 1985 Republica a vândut în medie 372 940 de exemplare, cu aproximativ 150 000 mai mult decât media din 1981 [14] . Ziarul Scalfari îl întrece pe La Stampa, devenind astfel al doilea ziar italian.

Cei zece ani ai Republicii
Giorgio Bocca, Sandro Viola și Bernardo Valli, Republica, 1986.jpg

Giorgio Bocca , Sandro Viola și Bernardo Valli , trei semnături istorice ale Republicii , la petrecerea pentru a zecea aniversare a ziarului roman.


În 1986 Republica împlinește primii zece ani. Pentru a sărbători aniversarea, este lansată lucrarea Zece ani 1976/1985 : 10 numere în hârtie lucioasă, câte unul pentru fiecare an, cu reproducerea multor articole originale. Lansarea inițiativei editoriale are loc cu un spot publicitar foarte reușit: la început vedem un tânăr student universitar care cumpără ziarul într-un chioșc de ziare. Același tânăr, zece ani mai târziu, a devenit bărbat. Ține același ziar în mâini, dar între timp și-a făcut carieră și a devenit managerul unei mari companii.

În 1986, data celei de-a zecea zile de naștere, ziarul roman a decis să lanseze un săptămânal financiar , o coloană vertebrală care iese ca supliment în fiecare luni: Affari & Finanza , în regia lui Giuseppe Turani . Curierul se apropie din ce în ce mai mult; în cele din urmă, în decembrie 1986, Repubblica a reușit pentru prima dată să depășească ziarul milanez: 515.000 de exemplare față de cele 487.000 ale concurentului [15] .

Cursa cu Corriere della Sera

În ianuarie 1987 , ziarul a lansat un joc premiat: se numește Portofoliu și este practic o loterie bazată pe Bursă . Prin urmare, cititorii sunt încurajați să cumpere ziarul în fiecare zi pentru a verifica valorile stocurilor. Jocul se dovedește a fi mult mai profitabil decât suplimentele (care cresc vânzările doar pentru una sau două zile pe săptămână): cotidianul roman câștigă aproape 200.000 de exemplare în trei luni, atingând o vânzare medie de aproape 700.000 [16] . Republica își consolidează poziția de prim ziar din Italia.

Corriere della Sera nu stă în picioare și răspunde lovitură cu lovitură, oferind o rotogravură în omagiu pentru sâmbătă ( Sette ). Replica Republicii este vineri , al cărei prim număr apare pe 16 octombrie, în aceeași zi în care oferă deja Affari & Finanza . Chiar și în 1988 Republica rămâne ferm primul ziar italian, cu o vânzare medie de 730 000 de exemplare, cu două sute de mii mai mult decât oprirea Courier la 520 000. [17] Șeful Via Solferino reia recordul în 1989 cu Replay, un un alt joc premiat.

Odată cu anii 1990, noile inițiative editoriale îmbogățesc oferta de informații a ziarului Scalfari, care inaugurează numărul de luni prin achiziționarea mărcii Lunedì di Repubblica , o revistă satirică, primul ziar adevărat / fals publicat de Vincenzo Sparagna , pentru 50 de milioane de lire. de Frigidaire [18] . Lansarea a avut loc la 10 ianuarie 1994: în această perioadă cotidianul a avut un tiraj mediu de 660.000 de exemplare. 1995, pe lângă faptul că este anul introducerii celor două Musica! rock & other și Health , este și cea a revoluției grafice: culoarea este introdusă pentru prima pagină și reclame .

Editorul Carlo Caracciolo , unul dintre fondatorii revistei, împreună cu Enzo Biagi , jurnalist al Republicii pentru majoritatea anilor 1980.

La 2 octombrie 1994, în timpul fazei de tranziție de la MSI la AN (care a început în ianuarie acel an și s-a încheiat cu schimbarea Fiuggi în ianuarie 1995), regizorul Eugenio Scalfari a publicat un articol de fond intitulat Lo clearance of the right . Scalfari își desfășoară întotdeauna ziarul pe poziții care sunt antitetice cu cele ale lui Silvio Berlusconi , un magnat al mass-media care a intrat în politică în același '94; ziarul își critică în special conflictul de interese ca antreprenor și politician.

Direcția lui Ezio Mauro

În aprilie 1996, după alegerile politice, conducerea ziarului s-a schimbat de mână: după douăzeci de ani Eugenio Scalfari i-a lăsat cârma lui Ezio Mauro (care a semnat Republica din 6 mai), continuând să rămână prezent în paginile ziarului ca un cronicar . Ziarul menține o linie apropiată de alinierea politică a centrului-stânga , chiar dacă nu menține critici asupra reprezentanților săi politici și a partidelor care o compun (atât în ​​ceea ce privește „ problema morală ”, cât și fragmentarea forțelor politice ). Sub conducerea lui Mauro, ziarul s-a mutat la noul sediu din via Cristoforo Colombo, la EUR . Printre primele știri editoriale se află inserția săptămânală pentru femei D - Republica femeilor (21 mai). Tot în mai, ziarul s-a confruntat cu un accident jurnalistic: la 30 mai 1996 a fost anunțată și comentată victoria lui Shimon Peres la alegerile israeliene, când numărătoarea nu era încă terminată; în cele din urmă, Benjamin Netanyahu va fi câștigătorul [19] .

1996 este un an electoral. La 5 aprilie este deschisă versiunea experimentală a ziarului pe internet [20] [21] , cu ocazia consultărilor politice din 21 aprilie. Site-ul are 16-17.000 de accesări pe zi. În noaptea alegerilor, peste 500.000 de oameni încearcă să se conecteze (când erau între 3 și 4 milioane de utilizatori de internet în Italia [ este necesară citarea ] ). În august, începe lucrarea la crearea ediției online definitive. [22] La 14 ianuarie 1997 a fost lansat site - ul ziarului (repubblica.it), care se va stabili ca principalul site de știri italian cu peste 10 milioane și 600 000 de utilizatori unici [23] : în prezent, site-ul conține toate articolele începând din 1984. [24] Tot în 1997 s-a născut ediția locală pe hârtie a Palermo , urmată trei ani mai târziu de cea din Bari .

Ezio Mauro , director al Republicii din 1996 până în ianuarie 2016.

În 2004, printr-un proces treptat, ziarul introduce culoare pe fiecare pagină [25] . Decizia mută întreaga piață a ziarelor italiene, împingând concurența să adopte contramotoare; pe scurt, și celelalte ziare importante trec la culoare. Ediția de duminică este îmbogățită de o mare secțiune culturală ( La Domenica di Repubblica , din 28 noiembrie 2004). În septembrie 2005, a fost lansat suplimentul lunar XL (dedicat publicului tânăr); Velvet s-a născut în decembrie 2006 (adresat celor care urmăresc moda).

În 2007, un eveniment neobișnuit a avut loc în viața ziarului: redacția a proclamat o grevă. Nemulțumiți de condițiile contractuale și de relațiile cu editorul, jurnaliștii blochează lansarea ziarului timp de șapte zile. Republica nu poate spune cititorilor săi despre Congresul Democraților de Stânga care aprobă înființarea Partidului Democrat (19-21 aprilie 2007). [26]

La 19 septembrie 2007, ziarul a fost profund reînnoit, în ceea ce privește grafica și aspectul. De fapt, Repubblica se împarte în două ziare: una dedicată știrilor și alta (numită R2 ) care conțin informații, investigații și rapoarte despre principalele probleme actuale. Ziarul, care a fost întotdeauna un critic major al lui Berlusconi, liderul taberei de centru-dreapta , își accentuează aversiunea în 2008, anul înfrângerii electorale a centrului-stânga de către coaliția adversă.

Începând din aprilie 2008, site-ul online este îmbogățit cu un nou motor de căutare , prin intermediul căruia este posibilă căutarea și consultarea articolelor pe hârtie publicate începând cu 1984. [27] Articolele publicate online sunt, de asemenea, disponibile și pot fi consultate gratuit. [28] Pentru publicațiile prezente și în ziar, este necesară o plată înainte ca acestea să devină publice (de obicei în zilele imediat următoare publicării articolului). [29]

Standul «Repubblica» din Roma (2009)

În primăvara anului 2009, Republica găzduiește o scrisoare deschisă de la Veronica Lario către soțul ei Silvio Berlusconi. În scrisoare, Lario l-a acuzat pe primul-ministru italian de atunci de întâlniri cu fete minore. Pentru ziar este vorba de o bucată senzațională, urmată de o campanie, care a durat toată primăvara, pe cunoștințele secrete ale lui Berlusconi. Rezultatele sunt măgulitoare: o creștere a vânzărilor de 30.000 de exemplare și o creștere a publicității. 2009 este și anul „celor 10 întrebări care nu i se pot pune lui Berlusconi”: Giuseppe D'Avanzo colectează o listă de 10 întrebări, la care premierul evită să răspundă; la sfârșitul lunii august, premierul dă în judecată ziarul [30] , însă ziarul continuă să publice lista pentru următoarele șase luni.

La începutul anului 2010, ziarul a revenit la vânzări concurentului său „istoric”, Corriere della Sera : de la 80.000 de exemplare în martie 2009, decalajul a scăzut la 30.000 în martie 2010 [31] . În 2011, La Repubblica a devenit ziarul de zi cu zi pentru cititori, cu o cotă estimată la 3 milioane și 523.000 de cititori, depășind rivalul său lombard (3 milioane și 430.000 de cititori).

În 2015, ziarul se număra printre fondatori, împreună cu germanii din Die Welt , spaniolii din El País , francezii din Le Figaro , belgienii din Le Soir , Tages-Anzeiger și Tribune de Genève , din Alianța Europeană de Ziare ( LENA), un acord de colaborare între ziarele europene. [32]

Regia lui Mario Calabresi

Mario Calabresi preia rolul de director al lui Ezio Mauro la 15 ianuarie 2016 , a doua zi după 40 de ani de la înființarea zilnică [33] .
Pe 22 noiembrie 2017 , a început o restructurare a ziarului: grafica a fost reînnoită pe scară largă. Mai mult, este adoptat un nou font , numit „Eugenio” (bazat pe Bodoni ), al cărui nume se referă la cel al fondatorului ziarului, Eugenio Scalfari . Organizarea conținutului jurnalului de hârtie este, de asemenea, modificată. În fiecare zi, cele mai importante două subiecte sunt tratate pe prima pagină , urmează politica și știrile .

Regia lui Carlo Verdelli

Pe 5 februarie 2019 Mario Calabresi anunță sfârșitul direcției sale prin alegerea editorilor. [34] La 19 februarie 2019, Carlo Verdelli preia funcția de nou director, obținând încrederea redacției a doua zi cu 296 da, 13 nu, 6 buletine goale și 1 nul. [35]

Directorul adjunct Angelo Aquaro moare la 11 aprilie 2019. [36] Celebrul columnist Vittorio Zucconi moare la 25 mai 2019. [37]

Celebrul jurnalist sportiv Gianni Mura moare la 21 martie 2020. [38]

Regia lui Maurizio Molinari

La 23 aprilie 2020, noul Giano Holding devine proprietarul a 60,9% din grupul de edituri GEDI, iar Consiliul de administrație îl numește pe Maurizio Molinari ca nou director al ziarului în locul lui Carlo Verdelli. [39] A doua zi, Repubblica nu iese pe chioșcurile de ziare în urma unei greve, convocată ca protest pentru decizia Consiliului de administrație. [40] După eliminarea lui Verdelli, Gad Lerner și Pino Corrias își întrerup colaborarea cu ziarul, în timp ce Enrico Deaglio își întrerupe colaborarea cu Il Friday di Repubblica . [41] Lerner și Corrias vor începe ulterior să colaboreze cu Il Fatto Quotidiano , în timp ce Deaglio trece la Domani . [42] [43] [44]

La 29 aprilie, Molinari a obținut încrederea redacției cu 220 de voturi pentru, 36 împotrivă și 44 de abțineri [45] .

Sub conducerea lui Molinari, Oscar Giannino (fost jurnalist la Radio 24 și Radio Capital și fost lider al Fare per Fermare il Declino ), Giancarlo Mazzuca (fost jurnalist al Il Giornale și Il Giorno și fost deputat al Il Popolo) a început să colaboreze cu Republica della Libertà ), Domenico Siniscalco (fost ministru al Economiei și Finanțelor în guvernul Berlusconi II ), Sharon Nizza (fost asistent parlamentar al deputatului PdL Fiamma Nirenstein și, la rândul său, candidat neales pentru același PdL) și Paolo Condò (care părăsește La Gazzetta dello Sport și SportWeek ) [46] [47] Ziarul abandonează astfel linia stângă istorică în favoarea unei poziții moderate și centriste. [48]

La 20 august 2020, Republica ia oficial NO la referendumul constituțional din 2020 . [49]

În lunile următoare, ieșirile mărcilor excelente continuă: Bernardo Valli , [50] Attilio Bolzoni (care se mută la Domani ), [51] Luca Bottura (care rămâne la L'Espresso ), [52] Irene Bignardi [53] , Roberto Saviano (care trece la Corriere della Sera ), [54] și Stefano Balassone (care trece la Domani ). [55]

Modificări ale dreptului de proprietate

fundație

Eugenio Scalfari , fondatorul revistei în 1976 și directorul acesteia în următorii douăzeci de ani.

Părinții Republicii sunt patru: Eugenio Scalfari , Carlo Caracciolo , editor Espresso , Mario Formenton și Giorgio Mondadori , respectiv CEO și președinte al Arnoldo Mondadori Editore [56] . Pentru a fonda ziarul, Caracciolo și Mondadori au investit 2 miliarde și 300 de milioane de lire (jumătate pentru fiecare): pactul a fost semnat la 30 iulie 1975, punctul de echilibru este calculat la 150.000 de exemplare [57] . Consiliul de administrație al companiei de editare a ziarului ( Gruppo Editoriale L'Espresso ) este alcătuit inițial din zece membri: cinci în acțiunea Mondadori și cinci exprimate de Caracciolo.

În primii ani, conducerea ziarelor zilnice și săptămânale a fost unificată. 1976 s-a închis pentru La Repubblica cu o vânzare medie de 70.000 de exemplare. Rezultatul dezamăgitor este compensat de circulația Espresso , care se apropie de 400.000 [58] . În 1979, Compagnie Industriali Riunite (CIR) a lui Carlo De Benedetti a fost adăugată celor patru acționari originali, investind cinci miliarde de lire , care corespund unei acțiuni de puțin sub 10% din capitalul social [59] .

„Războiul lui Segrate”

Pictogramă lupă mgx2.svg Același subiect în detaliu: Lodo Mondadori .
Editorul Carlo De Benedetti , acționar majoritar al revistei (prin CIR ) din 1989.

În anii 1980, CIR-ul lui De Benedetti și-a mărit din ce în ce mai mult cota în capitalul companiei editoriale a Republicii , până la 50%. [60] În 1989, convinși că pentru creșterea grupului este necesară extinderea sprijinului financiar, Carlo Caracciolo și Eugenio Scalfari ( acționarii principali ai Gruppo Editoriale L'Espresso) își vând toate acțiunile lui Carlo De Benedetti. Acesta din urmă, deja un acționar important al Mondadori, aduce Grupul L'Espresso ca zestre la editura milaneză, al cărui obiectiv este să devină acționar majoritar prin achiziționarea pachetelor în mâinile moștenitorilor lui Arnoldo Mondadori . Silvio Berlusconi își blochează drumul, deschizând ceea ce va intra în istorie sub denumirea de „ războiul lui Segrate ” (de la municipalitatea omonimă până la porțile Milano, unde se află Mondadori).

O dispută juridică apare între Berlusconi, noul șef al lui Mondadori și De Benedetti, care se încheie, după mai bine de doi ani de bătălii financiare și juridice, în 1991, cu separarea dintre sectorul cărților și al publicațiilor periodice (care merge la Fininvest-ul lui Berlusconi) și cea a Repubblica , Espresso și ziarelor locale (care merge în schimb la Gruppo Editorial L'Espresso, al cărui CIR al lui De Benedetti este acționar majoritar).

În anii următori, această controversată operațiune ajunge în centrul unui dosar judiciar care îl vede pe Berlusconi drept protagonist, acuzat de corupție în acte judiciare cu referire la hotărârea privind recursul așa-numitei sentințe Mondadori , cu care arbitrii numiți de grupurile Fininvest și CIR au decis disputa în primă instanță. Prin hotărârea Curții Civile din Milano din 3 octombrie 2009, s-a stabilit că Fininvest trebuie să compenseze CIR pentru suma totală de aproximativ 750 de milioane de euro pentru „prejudiciul financiar cauzat de pierderea oportunității pentru o hotărâre imparțială” legat de sentința menționată anterior. [61] ; plata despăgubirii este suspendată ulterior până la sfârșitul procesului de contestație, fiind în orice caz garantată printr-o garanție bancară [62] . La 9 iulie 2011, Curtea de Apel Civilă din Milano, care ordonase o evaluare suplimentară pentru a stabili cuantumul despăgubirii, l-a condamnat pe Fininvest la plata amenzii în favoarea CIR, care pe baza noii evaluări se ridică la 560 milioane de euro [63] .

În GEDI

În 1998 a avut loc fuziunea prin încorporarea Companiei de editare La Repubblica SpA în grupul de edituri L'Espresso, care în 2016 a fuzionat cu Itedi - Italiana Edizioni devenind GEDI Gruppo Editoriale Spa.

În 2020, CIR își vinde acțiunile Grupului GEDI către Exor , deținută de familia Agnelli , prin Giano Holding; în lunile următoare, Giano finalizează o ofertă publică de cumpărare pentru acțiunile rămase ale grupului, devenind proprietarul a 100% din acțiuni și scoțând GEDI de pe bursa italiană . [64]

Ediție pe hârtie

Titluri

Vânzător ambulant al Republicii din Roma 2003
  • Hamacul : Michele Serra comentează un fapt al zilei.
  • Bonsai : rubrică zilnică editată de Sebastiano Messina, care comentează cu ironie evenimentele politice recente.
  • Carta cântă : pe Repubblica.it Marco Travaglio a comparat declarațiile vechi și noi ale unor personalități politice, arătând neconcordanțele lor. Coloana s-a închis în 2009 când Travaglio a fondat Il Fatto Quotidiano .
  • Noaptea bufnițelor : o coloană din inserția de luni care folosește finanțe ridicate, economie și politici scăzute pentru a detașa noile frontiere ale poeziei pe drum, libere și descult.
  • Scalfari răspunde : Coloana de vineri de pe pagina dedicată postării în care fondatorul Eugenio Scalfari a răspuns cititorilor. Coloana a fost închisă în 2006.
  • Mail and Response : proprietarul coloanei de corespondență este editorul de lungă durată Francesco Merlo . Este continuarea coloanei de dialog a lui Corrado Augias („Posta”) cu cititori care, la rândul lor, au preluat bagheta fondatorului Eugenio Scalfari.
  • Desene animate ale lui Biani : Mauro Biani comentează un fapt al zilei cu un desen animat. Din octombrie 2019.

Ediții locale

La Repubblica produce o ediție locală în zece orașe italiene diferite: în Bari , Bologna , Florența , Genova , Milano , Napoli , Palermo , Parma (numai online), Roma și Torino .
În plus, inserția locală liguriană este istoricul ziar socialist genovez Il Lavoro .

Inserturi și suplimente

Actual
  • Album Repubblica , inserție specială a ziarului.
  • D - Republica Femeilor
  • Dcasa , supliment lunar al D - Republica femeilor dedicate casei.
  • Metropoli , săptămânal, duminică, la 10 cenți.
  • R2 Cult , apare sâmbătă din octombrie 2009 în locul R2 , Almanacco dei Libri și R2 Spettacoli . È un inserto di 16 pagine che unisce cultura, tecnologia, spettacolo e tempo libero.
  • Con l'ampia ristrutturazione grafica del giornale avviata nel novembre 2017 cambiano anche gli inserti tematici estraibili:
  • R Sport e Affari e Finanza (lunedì)
  • R Lab (mercoledì)
  • R Salute (giovedì)
  • Il Venerdì (venerdì)
  • R Club e RFood (sabato)
  • Robinson (sabato)

La domenica, inoltre, il quotidiano esce in abbinamento col settimanale L'Espresso , appartenente allo stesso gruppo editoriale.

Chiusi
  • La Domenica di Repubblica , supplemento della domenica. Nasce nel novembre 2004. Constava di 20 pagine dedicate agli approfondimenti sull'attualità, agli spettacoli, agli stili di vita, al tempo libero. Il supplemento, che s'ispira alle edizioni domenicali dei principali quotidiani anglosassoni, è arricchito da numerosi inserti sui temi più svariati. Dal 2016 è stata sostituita da Robinson . È presente un archivio online.
  • L'Almanacco dei libri : nato nel 2004, usciva ogni sabato con 8 pagine di recensioni e classifiche. Non è più pubblicato perché sostituito da R2 Cult.
  • XL : mensile dedicato ai giovani, esordì nell'agosto 2005. Non più pubblicato dal dicembre 2013, è presente solo online.
  • Velvet (dal novembre 2006): altro mensile glamour dedicato alla moda. Non è più pubblicato dal 2012.
  • Diario di Repubblica : bisettimanale (martedì e venerdì) di quattro pagine all'interno del giornale, in cui venivano approfonditi importanti temi del nostro tempo analizzando una parola chiave. Online è presente solo l'archivio.
  • Super8: le storie al rallentatore (da un'idea di Mario Calabresi). L'ultimo numero è uscito il 3 febbraio 2018.

Servizi multimediali

Oltre al sito web, alla versione digitale del giornale e alla web tv, il quotidiano è presente con un proprio account automatico su WhatsApp dal 9 gennaio 2015, ma ha raggiunto il limite delle utenze a cui può inviare gli aggiornamenti [65] . La Repubblica ha pure creato il canale su Telegram il 12 marzo 2016; ha poi reso pubblico il canale sul sito il 16 marzo 2016 [66] .

La Repubblica ha aperto un sito web per le scuole, [email protected], dedicato allo sviluppo del giornalismo giovanile. [67]

Il 27 luglio 2018 viene lanciata una nuova applicazione mobile per smartphone che raggruppa: Repubblica.it (le cui pagine sono aggiornate continuamente); Rep.video (i video della redazione); Rep: (il nuovo servizio di approfondimento); Repubblica+ (il servizio su abbonamento per leggere il giornale online).

Iniziative editoriali

  • L'enciclopedia di Repubblica : enciclopedia suddivisa in 19 volumi, redatta in collaborazione con la casa editrice UTET e l' Istituto Geografico De Agostini .
  • La Biblioteca di Repubblica: del Gruppo Editoriale L'Espresso SpA.
  • L'Atlante di Repubblica : volume, a uscita di solito annuale, in cui vengono raccolti i migliori articoli della Repubblica su un argomento particolare.
  • Le Guide di Repubblica : manuali in cui vengono affrontati argomenti di arte, cultura e scienza.
  • la Repubblica Auto : bimestrale dedicato al mondo dei motori.

Direttori

Firme attuali

Firme del passato

Illustratori e vignettisti

Finanziamenti pubblici

Anno Finanziamento
2003 1 351 640,76 € [68]
2004 1 325 982,39 € [69]

Diffusione

La diffusione di un quotidiano si ottiene, secondo i criteri dell' Ads , dalla somma di: Totale Pagata [70] + Totale Gratuita + Diffusione estero + Vendite in blocco.

Anno Diffusione digitale Diffusione cartacea Totale diffusione
(cartacea + digitale)
Tiratura
2019 47 707 149 201 196 908 241 115
2018 44 820 165 748 210 568 257 641
2017 30 159 190 261 220 420 292 365
2016 40 273 231 137 271 410 337 799
2015 56 986 274 460 331 446 396 691
2014 62 715 306 158 368 873 433 892
2013 50 165 352 152 402 317 480 489
Anno Diffusione
2012 396 588
2011 438 514
2010 449 150
2009 485 149
2008 556 325
2007 621 665
2006 627 157
2005 625 915
2004 625 381
2003 624 970
2002 623 235
2001 651 539
2000 646 587
1999 613 516
1998 590 530
1997 609 545
1996 591 180
1995 567 538
1994 540 000
1989 627 000
1986 515 000
1985 372 940
1981 220 000
1979 180 000
1978 140 000

Note

  1. ^ Nato nel dicembre 2010, è un settimanale generalista concepito espressamente per l' iPad . È il primo nel suo genere apparso sul mercato italiano.
  2. ^ a b c d Accertamenti Diffusione Stampa , su adsnotizie.it . URL consultato il 3 agosto 2020 .
  3. ^ Redazione La Repubblica , su repubblica.it . URL consultato il 12 maggio 2020 ( archiviato il 25 marzo 2020) .
  4. ^ Stefania Aloia promossa vice direttore di Repubblica , su primaonline.it . URL consultato il primo marzo 2021 .
  5. ^ Dati Audipress (rilevazione 2015/II) , su audipress.it . URL consultato il 24 giugno 2015 ( archiviato il 26 giugno 2015) .
  6. ^ Un quotidiano con la testata «La Repubblica d'Italia» era già esistito a Roma nell' immediato dopoguerra . Il giornale, però, ebbe vita breve (1947-1949).
  7. ^ Nello Ajello, La prima notte della Repubblica , in la Repubblica , 5 ottobre 1995. URL consultato l'8 luglio 2018 ( archiviato l'8 luglio 2018) .
  8. ^ Giampaolo Pansa, La Repubblica di Barbapapà , Milano, Rizzoli, 2013.
  9. ^ Ad esempio, un articolo con due foto "misura" 60 righe, uno con una foto "misura" 40 righe.
  10. ^ a b La stampa italiana nell'età della TV , a cura di Valerio Castronovo e Nicola Tranfaglia , Laterza, Roma-Bari, 1994, pag. 9.
  11. ^ La fotografia accompagnò il Comunicato n. 7 del 19 aprile 1978.
  12. ^ La fotografia accompagnò il Comunicato n. 7 del 19 aprile 1978, cfr. Quei lunghi 55 giorni della tragedia Moro , in repubblica.it , 14 marzo 1998. URL consultato l'11 giugno 2014 ( archiviato il 24 settembre 2015) .
  13. ^ Fu una vera palestra: con Satyricon nacquero Giannelli , Riccardo Mannelli , Vauro , Sergio Staino , Ellekappa .
  14. ^ a b La stampa italiana nell'età della tv , a cura di Valerio Castronovo e Nicola Tranfaglia , Laterza, Roma-Bari, 1994, pag. 28.
  15. ^ Alberto Ferrigolo, Anni 80, l'epoca d'oro per i giornali in Italia , in Reset , 21 maggio 2013. URL consultato il 16 giugno 2018 ( archiviato il 16 giugno 2018) .
  16. ^ La stampa italiana nell'età della tv , a cura di Valerio Castronovo e Nicola Tranfaglia , Laterza, Roma-Bari, 1994, pag. 37.
  17. ^ Giampaolo Pansa, La Repubblica di... cit. , pag. 226.
  18. ^ Il Gruppo Editoriale L'Espresso , in un primo momento, aveva denunciato per plagio Sparagna, ma perse la causa: il tribunale riconobbe la legittimità del Lunedì di Repubblica come "testata originale".
  19. ^ Nel nome di Rabin , su ricerca.repubblica.it . URL consultato il 21 settembre 2010 ( archiviato il 2 novembre 2013) .
  20. ^ http://www.repubblica.interbusiness.it [ collegamento interrotto ] , realizzato in collaborazione con Digital e Interbusiness (l'allora divisione internet di Telecom Italia
  21. ^ Andrea Bettini, Giornali.it - La storia dei siti internet dei principali quotidiani italiani ( PDF ), su ed.it , 2006, p. 31. URL consultato il 6 giugno 2020 ( archiviato il 20 ottobre 2016) .
    «5 aprile 1996. In occasione delle accese elezioni politiche in programma sedici giorni dopo, la Repubblica compì il primo passo sulla strada di internet.» .
  22. ^ Coordinano il progetto giornalistico Vittorio Zambardino , Gualtiero Peirce ed Ernesto Assante , il progetto tecnico è supervisionato da Alessandro Canepa .
  23. ^ Report censuario di Nielsen Netratings ottobre 2007.
  24. ^ Archivio storico del 1984 Archiviato il 7 agosto 2016 in Internet Archive . su repubblica.it
  25. ^ Dal 1995 al 2004 il colore era stato adottato solo su singole pagine.
  26. ^ Giampaolo Pansa, La Repubblica, cit. , pagg. 315-316. Lo sciopero, iniziato il 17 aprile, venne poi interrotto dopo cinque giorni, il 21 aprile.
  27. ^ Massimo Razzi, Repubblica, la storia in un clic Online l'archivio gratuito dal 1984 , su repubblica.it , 24 aprile 2008. URL consultato il 17 settembre 2018 ( archiviato il 17 settembre 2018) .
  28. ^ La Repubblica.it rimane gratis , su repubblica.it , 28 settembre 2001. URL consultato il 28 settembre 2018 ( archiviato il 28 settembre 2018) .
  29. ^ Facebook e giornali, arrivano le news a pagamento. E c'è anche Repubblica , su repubblica.it , 19 ottobre 2017. URL consultato il 28 settembre 2018 ( archiviato il 28 settembre 2018) .
  30. ^ Berlusconi fa causa a repubblica , su lastampa.it , La stampa. URL consultato il 28 agosto 2009 (archiviato dall' url originale il 31 agosto 2009) .
  31. ^ Claudio Plazzotta, Corsera tallonato da Repubblica ( PDF ), in Italia Oggi , 20 aprile 2010, p. 8. URL consultato il 20 aprile 2010 ( archiviato il 21 gennaio 2018) .
  32. ^ Accordo di collaborazione tra sette testate europee , in Repubblica.it , 10 marzo 2015. URL consultato il 29 ottobre 2016 ( archiviato il 30 ottobre 2016) .
  33. ^ Ezio Mauro lascia la direzione di Repubblica. Arriva Mario Calabresi , su Repubblica.it . URL consultato il 25 novembre 2015 ( archiviato il 26 novembre 2015) .
  34. ^ Finisce la direzione di Mario Calabresi a Repubblica , su Repubblica.it , 5 febbraio 2019. URL consultato il 26 aprile 2019 ( archiviato il 25 aprile 2019) .
  35. ^ Repubblica: largo consenso per il piano editoriale di Verdelli , su Prima Comunicazione , 22 febbraio 2019. URL consultato il 26 aprile 2019 ( archiviato il 26 aprile 2019) .
  36. ^ È morto Angelo Aquaro, vicedirettore di Repubblica , su Il Post , 11 aprile 2019. URL consultato il 26 aprile 2019 ( archiviato il 26 aprile 2019) .
  37. ^ È morto Vittorio Zucconi, l'uomo che viveva il giornalismo. Repubblica in lutto , su Repubblica.it , 26 maggio 2019. URL consultato il 22 giugno 2019 ( archiviato il 26 maggio 2019) .
  38. ^ È morto Gianni Mura, storica firma di Repubblica , su la Repubblica , 21 marzo 2020. URL consultato il 25 aprile 2020 ( archiviato il 26 marzo 2020) .
  39. ^ Carlo Verdelli non è più il direttore di Repubblica, al suo posto Maurizio Molinari , su la Repubblica , 23 aprile 2020. URL consultato il 5 maggio 2020 ( archiviato il 24 aprile 2020) .
  40. ^ Sciopero dei giornalisti di Repubblica , su la Repubblica , 23 aprile 2020. URL consultato il 5 maggio 2020 ( archiviato il 30 aprile 2020) .
  41. ^ Lerner lascia Repubblica. Il neo direttore scrive il fondo bis, sotto quello di Scalfari | Professione Reporter , su professionereporter.eu . URL consultato il 31 agosto 2020 .
  42. ^ Articoli e commenti di Enrico Deaglio , su www.editorialedomani.it . URL consultato l'8 gennaio 2021 .
  43. ^ Gad Lerner, Il Fatto Quotidiano , su Il Fatto Quotidiano . URL consultato l'8 gennaio 2021 .
  44. ^ Pino Corrias, Il Fatto Quotidiano , su Il Fatto Quotidiano . URL consultato l'8 gennaio 2021 .
  45. ^ www.primaonline.it , su primaonline.it . URL consultato il 26 maggio 2020 ( archiviato il 4 giugno 2020) .
  46. ^ infosannio, Le 10 domande , su infosannio , 21 agosto 2020. URL consultato il 31 agosto 2020 .
  47. ^ Paolo Condò lascia la Gazzetta dello Sport e passa a Repubblica , su Prima Comunicazione , 31 agosto 2020. URL consultato il 31 agosto 2020 .
  48. ^ Intervista a Maurizio Molinari: "Vi racconto la mia nuova Repubblica" , su Il Foglio , 14 luglio 2020. URL consultato il 31 agosto 2020 .
  49. ^ Repubblica è per il "No" al referendum sul taglio dei parlamentari , su Il Post , 20 agosto 2020. URL consultato il 31 agosto 2020 .
  50. ^ Bernardo Valli scrive a Molinari e lascia Repubblica dopo quarantatre anni , su Professione Reporter , 15 settembre 2020. URL consultato il 10 gennaio 2021 ( archiviato il 30 dicembre 2020) .
  51. ^ Bolzoni, dopo 41 anni di reportage sulla mafia, lascia Repubblica e va a Domani , su Professione Reporter , 29 dicembre 2020. URL consultato il 10 gennaio 2021 ( archiviato il 30 dicembre 2020) .
  52. ^ Repubblica, va via anche Luca Bottura. Ma resta all'Espresso , su Professione Reporter , 8 dicembre 2020. URL consultato il 10 gennaio 2021 ( archiviato il 30 dicembre 2020) .
  53. ^ https://www.italiaoggi.it/archivio/irene-bignardi-lascia-repubblica-105535
  54. ^ Carmine Di Niro, Repubblica perde anche Saviano, lo scrittore passa al Corriere: smacco per Molinari-Elkann , in Il Riformista , 8 gennaio 2021. URL consultato il 10 gennaio 2021 ( archiviato il 10 gennaio 2021) .
  55. ^ Redazione, Fuga infinita da 'Repubblica', non solo Saviano: Stefano Balassone passa a 'Domani' , in Il Riformista , 8 gennaio 2021. URL consultato il 10 gennaio 2021 ( archiviato l'8 gennaio 2021) .
  56. ^ Giampaolo Pansa, La Repubblica di Barbapapà , Milano, Rizzoli, 2013. Pagg. 67-77.
  57. ^ La stampa italiana nell'età della tv , a cura di Valerio Castronovo e Nicola Tranfaglia , Laterza, Roma-Bari, 1994, pag. 8.
  58. ^ Giampaolo Pansa, op.cit. , pag. 80.
  59. ^ Giampaolo Pansa, op.cit. , pag. 75.
  60. ^ Giampaolo Pansa, La Repubblica di... cit. , pag. 220.
  61. ^ Sentenza lodo Mondadori, dalla Fininvest 750 mln di euro di risarcimento alla Cir , in Adnkronos .com , 3 ottobre 2009. URL consultato il 4 ottobre 2009 ( archiviato il 7 ottobre 2009) .
  62. ^ Lodo Mondadori, perizia dal 23 marzo, non pronta prima di luglio , in Reuters .com , 9 luglio 2011. URL consultato il 10 luglio 2011 (archiviato dall' url originale il 28 dicembre 2011) .
  63. ^ Emilio Randacio, Lodo Mondadori, Fininvest condannata dovrà pagare 560 milioni alla Cir , in la Repubblica.it , 9 luglio 2011. URL consultato il 10 luglio 2011 ( archiviato l'11 luglio 2011) .
  64. ^ Gedi, a Giano (Exor) il 100% del capitale. Addio del titolo alla Borsa , su Affaritaliani.it . URL consultato il 31 agosto 2020 .
  65. ^ Repubblica.it sbarca su WhatsApp , su repubblica.it . URL consultato l'8 febbraio 2015 ( archiviato l'8 febbraio 2015) .
  66. ^ Repubblica anche su Telegram , su repubblica.it . URL consultato il 1º ottobre 2016 ( archiviato il 28 settembre 2016) .
  67. ^ [email protected] , su scuola.repubblica.it ( archiviato il 1º ottobre 2016) .
  68. ^ Finanziamento pubblico 2003 Archiviato il 4 gennaio 2014 in Internet Archive . dal sito del Governo italiano
  69. ^ Finanziamento pubblico 2004 Archiviato il 18 agosto 2013 in Internet Archive . dal sito del Governo italiano
  70. ^ Che a sua volta comprende le vendite per copia singola e gli abbonamenti.

Bibliografia

Voci correlate

Altri progetti

Collegamenti esterni

Controllo di autorità VIAF ( EN ) 180263874 · GND ( DE ) 4674693-6