Muntele Oronaye

De la Wikipedia, enciclopedia liberă.
Salt la navigare Salt la căutare
Muntele Oronaye 002.jpg
Înălţime 3 104 m slm
Proeminenţă 577 m
Lanţ Alpi
Coordonatele 44 ° 26'28,96 "N 6 ° 56'01,79" E / 44,441379 ° N 6,93383 ° E 44,441379; 6.93383 Coordonate : 44 ° 26'28.96 "N 6 ° 56'01.79" E / 44.441379 ° N 6.93383 ° E 44.441379; 6.93383
Alte nume și semnificații Tête de Moyse ( FR )
În prima ascensiune data August 1883
grup Grupul Chambeyron propriu-zis
Subgrup Creasta muntelui Oronaye
Cod I / A-4.1-A.1.a

Muntele Oronaye ( Tête de Moïse în franceză ) este un munte înalt de 3.100 de metri din Alpii Cottian, situat de-a lungul liniei de frontieră dintre Italia și Franța . De asemenea, este situat de-a lungul bazinului hidrografic dintre Valea Maira și Valea Ubayette, pe teritoriul francez.

Descriere

Oronaye este primul masiv al Alpilor Cottieni pe care îl întâlnești din sud sau din Colle della Maddalena .

Este situat pe principalul bazin hidrografic alpin, la granița dintre valea Ubaye din Franța și Val Maira din Italia . În partea italiană aparține, din punct de vedere administrativ, provinciei Cuneo ; în partea franceză aparține departamentului Alpes de Haute Provence . Arată ca o margine masivă de calcar pe creasta principală, cu laturi abrupte în toate direcțiile.

Din punct de vedere geologic, muntele este format dintr-un calcar dolomitic din mijlocul Trias , care se sprijină pe o bază de marmură fracturată și flysch negru. [1] Stânca care o compune este remarcabil de fragilă; alpinismul necesită, prin urmare, de preferință utilizarea unei căști .

Ascensiunea la vârf

Avvertenza
O parte din conținutul afișat poate genera situații periculoase sau daune. Informațiile au doar scop ilustrativ, nu sunt îndemnatoare sau didactice. Utilizarea Wikipedia este pe propriul risc: citiți avertismentele .
Vedere a Muntelui Oronaye din valea Enchiausa din valea superioară Maira la prima lumină a dimineții.

Traseul normal include ascensiunea de pe poteca care începe de la Colle della Maddalena , situată în vârful văii Stura ( CN ). Traseul începe lângă un izvor de pe partea de nord a drumului, pe partea franceză a pasului. Urmați cursul pârâului Oronaye și continuați de-a lungul văii până ajungeți la lacul Oronaye . După lac, continuați de-a lungul cărării care trece de-a lungul unei creaste din stânga până când ajungeți la un defileu sub care există un bolovan evident în formă de diamant. Urci gorja care este foarte obositoare datorită pantei și terenului detritic foarte instabil, după ce treci de bolovanul romboid păstrezi întotdeauna aproape de peretele stâncos unde sunt urme roșii. În cele din urmă, ați ajuns la mica deschidere din partea de sus a gulii, continuați spre dreapta de-a lungul unei serii de zăvoare stâncoase bine ținute (gradul II și III) și în cele din urmă veți ieși pe creastă până când veți ajunge la vârf și la metalul mare traversează calea. Traseul complet are în vedere o diferență de înălțime de aproximativ 1100 m; gradul de dificultate al traseului alpinist este clasificat F. [2]

Un alt traseu de urcare presupune plecarea din Valea Maira , în special din localitatea Viviere ( 1.713 m) care se află chiar deasupra Pratorotondo (1.629 m), un cătun Acceglio . De la Viviere trebuie să treci prin valea Enchiausa până când ajungi la bivacul Enrico și Mario (2.650 m) și Colle Feuillas (2.749 m). De aici coborâți pe teritoriul francez (valea Ubaye) și urcați de-a lungul aceleiași gropi de pietriș la care se poate ajunge începând de pe dealul Maddalena . În acest caz, ascensiunea implică o diferență de înălțime de peste 1400 de metri; gradul de dificultate este evaluat în F + . [3]

Acces iarna

Pentru a accesa vârful în timpul iernii, vă puteți apropia de el cu schiuri [4] sau cu rași cu zăpadă , [5] începând de pe dealul Maddalena , apoi urcați pe canalul terminal cu un piolet și cramponi .

Via Ferrata degli Alpini

Via Ferrata degli Alpini a fost construită în anii treizeci de către Alpini al batalionului Dronero [6] în scopuri de observare militară. Ferrata, restaurată în anii 2010-2012, este accesibilă din Valea Maira, din cătunul Viviere di Acceglio, urmând calea de acces la vârf până la Enrico e Mario Bivouac (2.650 m). Virați la dreapta în direcția Oronaye, pe o pantă abruptă, urmați pista evidentă care indică în sus peste șarpă, spre creasta nord-estică (ancore la fața locului). Ferrata reală se caracterizează prin prezența a două cabluri paralele, cel al anilor treizeci cu ogive din lemn încorporate pentru o mai bună prindere a mâinii și cel de siguranță pentru asigurare; ultima întindere, care ajunge la Cima Dronero (3.050 m), constă dintr-o scară lungă de fier.

Ferrata nu atinge vârful real al Oronaye; de la Cima Dronero traseul este alpinism cu dificultate până la IV pe stâncă nu foarte solidă. De la capătul feratei pentru a ajunge la vârf este necesar să continuați câțiva metri cu cablu și frânghii la locul lor, să faceți o rapel de aprox. 7-10 m, urcați pe o placă de stâncă și continuați de-a lungul creastei până la vârf. Traseul este echipat cu opriri de ancorare. Dificultățile nu sunt mari, dar trebuie să acordăm o atenție deosebită pietrelor instabile.